Painting by Frank Frazetta
අනිවාර්යයෙන්ම රැකිය යුතු නොවුණත්
දන්නවා නම්, වැටහෙනවා නම්, හැකිනම්..
අවබෝධයෙන් රැකීම මෙන්ම
අවබෝධයෙන් බිඳීම
කලාවේ හා ශිල්පයේ දියුණුවට හේතු වෙනවා.
නොරැකීමෙන් පිරිහෙන්නේ නැහැයි කියන්නත් බැහැ.
රීති රකින්නට විනය රකින්නට
උත්සාහ කරන්නාගේ සිහිය දියුණු වෙනවා.
නීති රීති නොරකින්නා කරන කියන දේ
සමස්තයක් වශයෙන් පිරිහීම සිදුවෙනවා..
මිනිසාත් ස්වභාව ධර්මයත්
ඉතා තදින් එකිනෙකා මත බැඳී පවතිනවා.
මෙ බැඳීම නිසියාකාරව, මනා තුලනයකින්,
මනා පාලනයකින් ක්රියාත්මක වෙන අවස්ථාවන්හිදී
කරන කියන දේ පහසුයි.
දෘශ්ය කලාවේදී
රාමුවකට කොටු කරන දෘෂ්ය රූප
කිහිපයකට හෝ සමූහයකටත්
අදාල නීති රීති පවතිනවා.
දෘෂ්ය කලාවෙදී
බොහෝ දෘෂ්ය කලා නිර්මාණ වල
රසිකයාගේ සිත මුලින්ම යොමු කර ගන්නා
නිශ්චිත අරමුණක් තියනවා.
එම අරමුණ
එය පවතින පරිසරයත් සමග පවත්වන බැඳීම අනුව
අපිට පහළ වෙන හැඟීම් වෙනස් වෙනවා.
1, එක් අවස්ථාවක
පරිසරය ඉක්මවා
අරමුණ ඉස්මතු වෙනවා.
2, තවත් අවස්ථාවක
අරමුණ යටපත් කරගෙන
පරිසරය බලය පතුරුවනවා.
1, මුහුණක සමීප රූපයක් පෙන්වන ශිල්පියෙකුට
පරිසරයට වඩා ඒ මුහුණෙහි තියන හැඟීම,
ආලෝකය අඳුර ආදිය වැදගත්.
චරිත ප්රකාශන ඡායාරූප වල
පරිසරයේ බලපෑම ඉතාම අවම කිරීමට
ලී ජෙෆ්රීස් වැන්නන් කටයුතු කරනවා.
Photo by Lee Jefrees
2, ඈත අහසේ පියා සලන කුරුල්ලෙක්,
ඈත දියඹේ පාවෙන රුවල් ඔරුවක් පෙන්වන විට
පරිසරය වැදගත් සාධකයක්.
මුහුදු රළ, අහසේ වළාකුළු, බැස යන හිරු ආදී
පරිසර සාධකවල වර්ණ, හැඩතල, රිද්ම රටා
ප්රධාන අරමුණ කෙරෙහි වගේම
ඡායාරූපයෙන් ඇති කරන හැඟීම් වලට
ඉතා තදින් බල පවත්වනවා.
මේ අවස්ථා දෙකේදීම
අරමුණ අපිට අවශ්ය ආකාරයෙන් දැකීමට
රසිකයාගේ දිශානතිය සකස් කර දෙන්නට
අපි දෘශ්ය කලා රීති උපයෝගී කර ගන්නවා.
ස්වර්ණමය රීතියත්
දෘෂ්ය කලාවේදී භාවිතා වෙන
එක් වැදගත් රීතියක්.
ස්වර්ණමය රීතිය කියන්නෙ
මිනිසා ඇසෙන් තොරතුරු
ලබා ගන්න ආකාරයට බලපාන
ස්වභාව ධර්ම නීති ඇසුරෙන් සකස් වුණ
ඉතා පැරණි සම්මතයක්.
-------------------------------------------------
මේ අවසානය නොවේ.. ආරම්භයයි..
No comments:
Post a Comment